מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הלכנו ברגל חמשה ימים עד לעדן

צדקיהו בביה"ס מכל"ל רמת גן
1949 משפחה תימנית בדרך למחנה
מבצע מרבד הקסמים

30 ינואר 2013 בית ספר מכל"ל תכנית הקשר הרב דורי "מזקנים אתבונן"

העלייה מתימן – מבצע מרבד הקסמים

אני צדקיהו מעיר רדאע מתימן. כל תושבי העיר מכרו הבתים וכל הרכוש לערבים, במחיר זול בשביל לעלות לארץ ישראל.

הכינו אוכל ושכרו חמורים וגמלים בשביל  לקחת כל מיני צרכים  וגם משמשים לילדים הקטנים והקשישים לרכב עליהם. הלכנו ברגל בערך חמשה ימים עד שהגענו למקום שיש משאיות  שיסיעו אותנו למקום כינוס לעלייה לארץ ישראל  למקום שנקרא חשד בעיר עדן, בתימן.  וכשהגענו לחשד נציגי הסוכנות קבלו אותנו בזרועות פתוחות ועשו רישומים ושאלו את הגיל של כל אחד מאחר ורובם לא ידעו את הגיל כי לא היו רישומים לדוגמה היו הרבה מקרים שרשמו אימא בת ארבעים והילד בן ארבעים. ילד שהיה בן עשר רשמו אותו בן "חמש" בערך שבועיים עד חודש היו ממתינים. לפי התור עולים במטוסים.

בשנת 1949 "שקראו לו מבצע מרבד הקסמים" לפני עליה למטוס בשדה התעופה בעדן אמרו לנו מי שיש לו זהב ותכשיטים להשאיר בחוץ כי המטוס לא יוכל לטוס התימנים שהם מאמינים בני מאמינים השאירו הזהב והתכשיטים  ועלו למטוס בלי זהב ותכשיטים.

נחתנו בשדה התעופה בלוד .וכשירדנו מהמטוס נישקו את האדמה וברכנו שהחיינו. הכניסו אותנו לאולם גדול כבדו אותנו באוכל ושתייה ועלינו לאוטובוסים והסיעו אותנו לראש העין  וסדרו אותנו באוהלים כל שתי משפחות באוהל אחד וקבלנו כרטיסים עבור אוכל והלבשה. כרטיס שלאוכל בו רשום כמה נפשות במשפחה.

בכל יום נציג המשפחה היה הולך למטבח ומקבל אוכל בקר ואחרי זה בצהרים וכך גם ארוחת ערב . כמו כן גם הלבשה היה ביתן הלבשה שכל דבר שאנו צריכים המשפחה הייתה הולכת ומקבלת בלי בעיות.

נשארנו במחנה בערך שנה ומראש העין קרוב משפחה לקח אותנו לבית דגן וגרנו בבית גדול עזוב של ערבים שמונה משפחות  גרנו בבית כל משפחה גרה בשני חדרים. ואחרי שנה בערך כל משפחה דאגה לעצמה עבדו וקנו דירות והכל הסתדר על הצד הטוב ביותר

צדקיהו כהן

מילון

מרבד הקסמים
מרבד הקסמים - מבצע העלאתם של יהודי תימן לארץ ישראל ידוע גם בשם מבצע על כנפי נשרים

ציטוטים

”התימנים שהם מאמינים בני מאמינים, השאירו הזהב והתכשיטים ועלו למטוס בלי רכושם“

הקשר הרב דורי