מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החטופים מגבעת עדה

רצח השלושה מגבעת עדה
יוסקה אפרתי ואופיר
יוסקה אפרתי, בן למייסדי המושבה, מספר על אחיו ו-2 חבריו שנחטפו בתקופת המאורעות

המושבה גבעת עדה היתה מבודדת ומוקפת בכפרים ערביים. בשנת 1936, בתקופת המאורעות, היו יורים על המושבה לילה לילה. אנשים עבדו ביום ושמרו בלילה.

רצח השלושה מגבעת עדה 

בשנת 1938 בוצעה חטיפה בגבעת עדה. שלושה נערים שיצאו לשדה להביא עגלת חציר נחטפו בידי הכנופיה של יוסף אבו דורה. העגלה נמצאה נטושה בשמורה הסמוכה באלוני יצחק. החלו חיפושים באזור, אך החיפושים לא העלו דבר. 

החטופים היו יצחק קרופיק (בנו של בינימין) – אחי, דוד אורבוך ודוד פרנק.

רק לאחר שנתיים נתגלו גופותיהם בבור ליד כפר לגו'ן. הייתי ילד באותה תקופה. זכור לי האבל הגדול והעצב הגדול שפקד את המושבה הקטנה, את צער האמהות.

רק 70 שנה אחרי נחנך אתר הנצחה לזכרם בשמורה.

תמונה 1

 

העשרה

רצח השלושה מגבעת עדה "הוא מעשה רצח של שלושה צעירים, שהתרחש ביוני 1938. שלושה צעירים בני המושבה גבעת עדה נחטפו ולאחר מכן נרצחו על ידי ערבים. גופותיהם נמצאו כעבור שנתיים.במחצית השנייה של 1938, הגיע הטרור הערבי לשיא. המושבה גבעת עדה הייתה מבודדת ומוקפת בכפרים ערביים".

מילון

מאורעות
כינוי שניתן לסדרה של התקפות של ערביי ארץ ישראל על תושביה היהודים.

רצח השלושה מגבעת עדה
רצח השלושה מגבעת עדה הוא מעשה רצח של שלושה צעירים, שהתרחש ביוני 1938. שלושה צעירים בני המושבה גבעת עדה נחטפו ולאחר מכן נרצחו על ידי ערבים. גופותיהם נמצאו כעבור שנתיים. במחצית השנייה של 1938, הגיע הטרור הערבי לשיא. המושבה גבעת עדה הייתה מבודדת ומוקפת בכפרים ערביים.

ציטוטים

”המושבה גבעת עדה היתה מבודדת ומוקפת בכפרים ערביים“

הקשר הרב דורי