מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתכנית הקשר הרב דורי

הגשמתי את החלום הגדול שלי להיות מורה

שוש עם הוריה
שוש חיילת
הצבתי לעצמי מטרה, לעשות הכל כדי שהתלמידים שלנו יחשפו למגוון הרחב ביותר שבית הספר

נולדתי בחדרה, בת זקונים להורי ואחות לשני אחיי הגדולים. בתור הילדה הקטנה בבית, הפכתי כמובן להיות הכי מפונקת כזאת שכל מה שרציתי, קיבלתי. הילדות שלי הייתה נפלאה. מוקפת במשפחה אוהבת וחברים נהדרים. את שעות הפנאי שלי ביליתי מחוץ לבית, בשכונה. תפסתי על עצים, שחקתי כדורגל עם הבנים, נפצעתי לא מעט אבל אהבתי כל רגע. אבי, שהיה אלוף בפתרון תשבצים וידע עברית ברמה גבוהה, הדביק אותי בחיידק הזה וכך מצאתי את עצמי קוראת המון ופותרת איתו תשבצים.

בבגרותי

הלכתי לתנועת ה"הנוער העובד והלומד", יצאתי לטיולים, כייפתי במסיבות ובהמשך הפכתי למדריכה בתנועה. סיימתי את לימודי בבית הספר היסודי "ארלוזורוב", עברתי שם חוויות נהדרות ועל אחת מהם אני שמחה לספר:
הכל התחיל ביום אביב נעים. אני, תלמידה בכיתה ח' בבית הספר היסודי " ארלוזורוב" בחדרה, מגיעה לעוד יום לימודים שגרתי, אבל משהו באוויר מבשר שהיום לא יהיה כתמול שלשום. התאספנו בכיתה והמחנכת שלי מודיעה לנו שמחכה לנו משימה לא פשוטה. צריך לחפור שוחות. מה זה שוחה? ההסבר היה פשוט! זןהי תעלה צרה , עמוקה וארוכה שבזמן חירום, עלינו להיכנס לתוכה ולהסתתר בה כי אין בבית הספר מספיק חדרי ביטחון. היות ואנחנו הבוגרים, זה יהיה המחסה שלנו. האמת, לא שאלנו הרבה שאלות. למה? מה קרה? קורה משהו ואנחנו לא יודעים? אבל אנחנו ילדים. מאושרים שנפסיד יום לימודים וקדימה לעבודה.
בחצר בית הספר היה שטח גדול, חורשה רחבה ולשם אנחנו ממהרים להגיע. חילקו אותנו לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה אתי חפירה והשנייה שקים שאותם היינו צריכים למלא בחול והם ישמשו הגנה לאורך השוחה הארוכה שאותה נחפור. השמחה הייתה גדולה. התחלנו במרץ לעבוד, מרוצים מעצמנו ותוך כמה שעות החנו שוחה לתפארת עבור הכיתה שלנו. הגעתי הביתה סחוטה. בבית, אני מגלה שגם אבא שלי מתחיל לחפור שוחה בחצר כי גרנו בבית פרטי ללא חדר ביטחון ואני כמובן מיד מצטרפת אליו ותוך כמה שעות גם לנו יש שוחה בחצר. לא עברו מספר ימים והחלה מלחמת ששת הימים. אל השוחה בבית הספר נכנסנו 4 פעמים לאחר שהושמעה אזעקה בשטח בית הספר. התנהגנו כבוגרים וצייתנו להוראות. בבית קפצנו לשוחה רק פעמיים כי כאמור המלחמה הייתה קצרה והניצחון היה מזהיר. אין ספק שזו הייתה אחת החוויות היותר משמעותיות שחוויתי כתלמידה.

שנים מאתגרות בהוראה

את לימודי בתיכון סיימתי ב"תיכון חדרה" ומשם ישירות לסמינר הקיבוצים בתל-אביב ללמוד הוראה. שלוש שנים מאתגרות שהמחישו לי כמה אני באמת רוצה להיות מורה. סיימתי במסלול הוראה ללימודי היסטוריה ולשון ומיד התגייסתי לצבא כמורה חיילת כפי שהתחייבתי.לימדתי חיילים, עולים חדשים עברית והרגשתי סיפוק אדיר.
לאחר השחרור התקבלתי לעבודה בבית הספר "ארלוזורוב" בו למדתי וסגרתי מעגל. חינכתי כיתות ז-ח במשך 18 שנה והרגשתי שחזרתי הביתה. שנים נפלאות בו עוצבה האישיות שלי כמורה ומחנכת. את הקשר שלי לבית הספר הרב תחומי למדעים ולאומנויות התחלתי ברגע שהוחלט בחדרה ליצור רפורמה במערכת החינוך ולהקים בתי ספר שש שנתיים הכוללים חטיבות ביניים וחטיבות עליונות באותו מתחם.
התמזל מזלי הגדול ונבחרתי לעבוד בבית הספר שלנו שהפך לבית במשך 25 שנים נפלאות, מלאות בחוויות מדהימות ובסיפוק ענק. ההתחלה הייתה לא פשוטה קשה היה להוריי התלמידים לקבל את השינוי הגדול שמחולל בעיר וההתנגדות והחששות היו עצומים. שנת הלימודים הראשונה החלה ומספר התלמידים שהגיעו לבית הספר ביום הראשון היה קטן. אנחנו, המורים, עמדנו במסדרון בית הספר וחיכינו לתלמידים שיגיעו והבנו שמחכים לנו ימים לא קלים עד שההתנגדות תפחת ואכן מיום ליום הגיעו יותר ויותר תלמידים והתהליך הפך לעובדה קיימת. את הימים הראשונים הקדשנו למעבר הלא פשוט ואפשרנו לתלמידים להביע את הרגשות והחששות שלהם ובאמת לאט לאט נפלו החומות והתלמידים השתלבו נהדר בכיתות האם שלהם, נוצרו חברויות חדשות האווירה בכיתות הפכה להיות נעימה וטובה גם אני קיבלתי לחנך כיתה והקשר שנוצר בינינו הפך לאהבה.
שלוש שנים נפלאות, מאתגרות כשבסופן כל התלמידים שלי עלו לחטיבה עליונה מאושרים מהבחירה שעשו. כך לאורך שנותיי בחטיבה חינכתי תלמידים מקסימים, ובעלי מוטיבציה גבוהה להצליח שאני השתדלתי לשמש עבורם דוגמה אישית. הקשר בינינו הפך להדוק ואני מודה שקיבלתי מהם אהבה שהיא מתנה לכל החיים. כמורה מקצועית לימדתי היסטוריה ואזרחות ומצאתי סיפוק רב בהקניית חומר הלימוד והאתגרים שהמקצוע דרש ממני.את המתנה הגדולה ביותר קיבלתי בבית הספר כשמוניתי להיות רכזת חינוך חברתי בחטיבה ובהמשך כרכזת חינוך חברתית שש שנתית בכל בית הספר הפעילות החברתית בבית הספר היא הלב והנשמה של העבודה החינוכית. זאת ההזדמנות של התלמידים להיחשף למגוון עצום של ערכים תרבותיים לחוות אותם, ליהנות מהם ולהעשיר את עולמם החברתי והתרבותי, מה שילווה אותם הלאה בחייהם הבוגרים.

מגוון של תכנים וחוויות

הצבתי לעצמי מטרה, לעשות הכל כדי שהתלמידים שלנו יחשפו למגוון הרחב ביותר שבית הספר יכול להציע ולראות אותם מאושרים מהבחירות שעשיתי. וכך, לאורך השנים התלמידים צפו במגוון רחב וגדול של הצגות שנגעו בתכנים הלימודיים והיעוציים אותם למדו ועליהם דנו בשעות החינוך הרצאות בנושאים שונים ומגוונים כמו החשיפה לאינטרנט ולרשתות החברתיות והסכנות הכרוכות בהן, מניעת הטרדות מיניות, גיל ההתבגרות, חברויות ועוד …טקסים לציון אירועים חשובים ומשמעותיים בחיי המדינה כמו טקס לזכרו של יצחק רבין, טקס לציון יום השואה והגבורה וטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. סדנאות במסגרת כיתתית העוסקות בתכנים לימודיים, מסיבות כיתתיות כמו סדר ט"ו בשבט וסיכום עבודת שורשים.
מסיבת סיום לתלמידי שכבת ט' העולים לחטיבה העליונה, טקס בני מצווה מושקע ומפואר לתלמידי כיתות ז' כסיכום לשנת פעילות בנושא שורשים והמשפחה שלי. כמו כן פועלת בבית הספר מועצת תלמידים המשקיעה מזמנה לטובת תלמידי בית הספר והקהילה כשמטרתה להביא את רוח בית הספר והערכים שהוא מייצג. להקת זמר יוצאת דופן באיכויות שלה המנעימה את האירועים והטקסים בבית הספר בכישרון רב. ומעבר להכל, אהבתי הגדולה ללהקת המחול אותה ניהלתי 20 שנים ועליה גאוותי הגדולה. להקת מחול מקצועית, איכותית שהביאה כבוד לבית הספר ולמדינת ישראל. בזכותה נחשפתי לעולם המופלא של המחול, לערכים שהיא מייצגת, ראיתי עולם בנסיעות לחו"ל, הכרתי רקדנים איכותיים ושימשתי עבורם כאמא וקיבלתי את האהבה הכי גדולה שיכולתי לייחל לה.

היציאה לגמלאות

לפני כארבע שנים, לאחר 37 שנות עבודה, החלטתי לצאת לגימלאות. רגשתי מסופקת, שהגשמתי את החלום הגדול שלי להיות מורה ושכל האתגרים שהצבתי לעצמי מילאתי בשלמות ועל הצד הטוב ביותר. ההחלטה לא הייתה קלה ופשוטה אבל הבנתי שזה הצעד הנכון לעשות – לפרוש בשיא. מאז, אני עוקבת בהתרגשות בכל מה שנעשה וקורה בבית הספר. מאושרת לראות את העשייה החברתית פונה לעוד כיוונים ומאפשרת לתלמידים לחוות עוד ועוד בהנאה רבה ובאושר גדול. ביה"ס היה ונשאר בעבורי בית חם. אוהב ומחבק ומעניק כבוד גדול לחדרה העיר .

שוש הולצמן עם שקד, רון ועדי כ.

שוש הולצמן עם רון זילבר, שקד דמארי ועדי כהן
תשע"ו

מילון

שוחה
תעלה צרה ועמוקה בעלת דפנות גבוהים בשטח פתוח המשמשת כמחסה בשעת מלחמה

ציטוטים

”תפקידו של מחנך לשמש דוגמא אישית ולצייד את תלמידיו בתרמיל מלא בערכים ודרך ארץ.“