מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגדת עליות – קהילת יהודי פורטוגל

אינסיו מספר את סיפורו
אינסיו בצעירותו
אינסיו מספר את סיפורו סיפורה של קהילת יהודי פורטוגל

פורטוגל – אינסיו שטינהרדט

אינסיו (איסר) שטינהרדט נולד בשנת 1933 בליסבון שבפורטוגל. עלה לארץ בגיל 43 בשנת 1976 עם אשתו ובנו. גר בגני תקווה.

אינסיו ומשפחתו היו חלק מקהילת יהודי פורטוגל המורכבת מצאצאים של בנים למהגרים הראשונים ממרוקו וגיברלטר, חלקם מהגרים שהגיעו כפליטים ממרכז אירופה ומזרחה לפני ואחרי השואה. זו קהילה שהוקמה אחרי מאות שנים שבהם חיו היהודים בסתר כאנוסים (נוצרים חדשים) כשהם סובלים מפרעות ומידה הקשה של האינקוויזיציה.

הוריו של אינסיו נישאו בתחילת שנות ה – 30. אינסיו היה בנם היחיד. הילדים היהודים באותה תקופה התחנכו במסגרות חינוך ציבוריות, את החינוך היהודי קיבלו בבית. רוב היהודים פקדו את בית הכנסת הספרדי הגדול. הקהילה היהודית הייתה בקשר עם מדינת ישראל שקמה, הם תרמו כספים לקק"ל, ומשפחות עם בנות נהגו לשלוח את הבנות לארץ כדי שיתחתנו עם יהודים.

בשנת 1945 נמצאו בפולין שלושה קרובי משפחה של אביו של אינסיו, ששרדו את השואה. כדי שהם יוכלו להגיע לארץ, המשפחה היתה צריכה לעשות איחוד משפחות וכך בשנת 1949 עלו אינסיו והוריו לישראל אך בשנת 1952 חזרו לפורטוגל. אינסיו שלמד בארץ עברית חזר לקהילה ושימש בין היתר כמורה לעברית.

בשנת 1974 הייתה מהפכה בפורטוגל. רמת ההשכלה ירדה והיהודים החלו לשלוח את ילדיהם ללימודים גבוהים בברזיל או בישראל. גבריאל, בנו בן 17 של אינסיו החליט לעלות וללמוד באוניברסיטת תל אביב. בשנת 1976 אינסיו ורעייתו עלו מיד אחריו והתיישבו בארץ. באותה תקופה החלה הסוכנות היהודית לארגן אגודות ידידים וכך קמה אגודת ידידי ישראל – פורטוגל, ששלמה שמגר היה המייסד ונשיא הראשון שלה. אחרי מותו של שמגר אינסיו שימש כנשיא אגודת הידידים במשך 11 שנה ואף קבל עיטור על כך מנשיא פורטוגל.

במשך שנים רבות עבד אינסיו במפעל הנייר בחדרה. לצד עבודתו במפעל הוא שימש ככתב של סוכנות החדשות הפורטוגלית בארץ. בנוסף, הוא סופר ומידען שחקר ולמד את נושא ההיסטוריה היהודית בפורטוגל והוא מומחה ליהדות בסתר. הוא כתב מאמרים והיה שותף בהפקת סרט על היהודים האנוסים בבלמונטה.

אינסיו בצעירותו בחג החנוכה

תמונה 1

הקהילה היהודית בליסבון מונה היום כ- 500 איש, בנו של אינסיו, גבריאל שטיינהרדט מתגורר שם עם משפחתו ומשמש כנשיא הקהילה.

סיפורו של אינסיו פורסם ב"הגדת עליות" – עליות וזהויות בחברה הישראלית

תמונה 2

הזוית האישית

את סיפורו של אינסיו על אביו ז"ל ניתן לקרוא בקישור הבא: שען גליצאי בפורטוגל.

אילן רונן והתלמידה שחר פרידמן מבית הספר התיכון מית"ר שבגני תקווה, שמעו את סיפורו של אינסיו ויחד עם רונית רביב תיעדו את סיפורו המרתק.

תמונה 3

סיפורה של אינסיו תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" בהנחייתה של רונית רביב ומתנדבי תנועת של"מ. "הגדה" זו משקפת את פסיפס הזהויות בחברה הישראלית, ההגדה הופקה ע"י החברה למתנ"סים והמשרד לשיויון חברתי בשיתוף תנועת של"מ ותכנית הקשר הרב דורי.

מילון

קהילת יהודי ליסבון
משערים שיהודים התיישבו בליסבון במאה ה-12, עם כיבוש הארץ מידי המאורים וראשית מלכות פורטוגאל בימי אלפונסו ה-1. מאתיים שנה חיו בשלום ובשלווה כיהודים בשאר חלקי המדינה, ורבים מהם בלטו בחוגי החצר כמוכסים, כרופאים או כחכמי-תכונה. (מתוך מאגרי המידע של בית התפוצות)

ציטוטים

”אינסיו ומשפחתו היו חלק מקהילת יהודי פורטוגל המורכבת מצאצאים של בנים למהגרים הראשונים ממרוקו וגיברלטר“

הקשר הרב דורי