מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בראשית ההתיישבות במושב קדרון

שי ורחמים
רחמים והוריו
עלייה והתיישבות

אני, שי בנימין, בת 12, לומדת בבית הספר בית אור במושב קדרון ומשתתפת בתוכנית הקשר הרב דורי.

אני ביתם של אדוה בנימין קלדרון וצבי בנימין ורוצה לספר את הסיפור המשפחתי מצד אימי.  הוריה של אמי הם חנה ורחמים קלדרון. אני אספר את סיפור משפחתו של סבי רחמים.

רחמים (מיקי- מתוך שם החיבה רחמיקי) קלדרון נקרא על שם הסבא מצד האב.

השם קלדרון הוא ממוצא ספרדי (המשפחה גורשה מספרד בגירוש ספרד בשנת 1492).

נולד בסרביה בשנת 1946, בעיר פרישטינה, היום היא נמצאת במדינת קוסובו. הוריו, מטילדה ואברהם חזרו ממחנות הריכוז לאחר מלחמת העולם השנייה. עם קום המדינה, החלו יהודים מכל חלקי העולם, בעיקר מאירופה, שלאחר מלחמת העולם השנייה, לעלות לארץ. סבא והוריו עלו מנמל ספליט באניית משא שהוסבה להובלת נוסעים בתנאים מינימליים. שם האנייה היה קפלוס, הם הגיעו לארץ בסוף 1948 מן האנייה הועברו למחנה עולים בבאר יעקב ומשם עברו להתיישב באופן זמני בכפר ערבי נטוש בצפון הארץ בשם באסה. במהלך 1949 החל להתארגן גרעין של עולים מיוגוסלביה שתכנן להקים מושב חדש, המיקום נבחר ליד גדרה וליד הכפר הערבי הנטוש קטרה. הגברים של הגרעין התכנסו בכפר קטרה והחלו לבנות את בתי המושב הראשונים בקדרון.

סבא כשהיה כבן שלוש זוכר את המעבר מהישוב באסה בצפון לבית במושב קדרון. החפצים המועטים הועמסו על משאית.  סבא ואביו ישבו על המשאית מאחור ואמו ישבה ליד הנהג. הנסיעה נמשכה שעות רבות.

בקדרון, קיבלו בית בעל חדר וחצי כאשר החדר שימש סלון וחדר שינה להורים. וחצי החדר היה של הילדים. המטבח היה מחוץ לבית בארגז גדול (3X3) בנוסף השירותים היו מחוץ לבית במבנה פח שמתחתיו בור. כל השטח היה שדה מכוסה בקוצים שהיו גבוהים מסבא, ללא שום נטיעות או עצים. לא היו כבישים סלולים וגם לא מדרכות. במרכז המושב היו מספר מבני ציבור כמו מרפאה, מחסן חקלאי, מחלבה, מזכירות, בית ספר וגנים.

בימים הראשונים נערכו מדידות לסימון הנחלות והשטחים החקלאיים. בנוסף התושבים עסקו בהקמת התשתיות.

מכיוון שסביב הבית שבו גרו לא הייתה מספיק אדמה כדי לשמש כמשק חקלאי הבית הוכרז כמשק עזר כתוצאה מכך אביו התחיל לעבוד במחלבה של המושב. לכל נחלה הייתה פרה ולכל שתי נחלות שכנות היה סוס ועגלה. אנשים ערבים היו מגיעים מעבר לגבול וגונבים פרות. לילה אחד הגיע מסתנן וגנב לדודו של סבא פרה, בוקר למחרת הגיעו שוטרים, גששים ועוד… וחיפשו אחר הפרה. בסוף החיפוש מצאו אותה מעבר לגבול (הגדה המערבית) קשורה לעץ.

בימים הראשונים של המושב בית הספר כלל ארבעה חדרי כיתות והתלמידים למדו בו עד כתה ה', המשך הלימודים לכיתה ו' ז' ו-ח' היו בבית הספר פינס בגדרה.

המחזור של סבא היה המחזור הראשון שסיים את לימודיו בבית אור עד כתה ח'. בסיום הלימודים העניקו התלמידים לבית הספר את הדגל הראשון.

הגן הראשון של סבא היה ממוקם במבנה חדר המורים של היום.

תמונה 1

 

גם סבתא חנה קלדרון השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדה יובל שגיא ותיעדה את סיפורה. ראו בקישור

הזוית האישית

שמחתי להכיר את סיפור ילדותו של סבי ואת תולדות המושב בו אני גרה. נהניתי מהמפגשים, ולמדתי על סבי יותר.

מילון

ספליט
שם של נמל (היום בשטחה של קרואטיה)

ציטוטים

”חיוך הוא קו עקום, שיכול לישר הרבה דברים!“

הקשר הרב דורי