מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

במחבוא ובבתי אומנה

שער מקיף א
ענת
ילדותה של ענת בתקופת השואה ואחריה

סיפורה של ענת יעקבסון מנקודת מבטה בתור ילדה שגדלה למציאות קשה ולפחד תמידי על חייה. הסיפור הוא מנקודת מבטה בתור אישה מבוגרת שמספרת בהתרגשות על החוויה הקשה שעברה בשואה, על ההיכרות עם בעלה ועל חייה כיום עם בעלה, ילדיה ונכדיה.

סיפור חיי כילדה :

נולדתי באוקטובר 1942 אחות צעירה לאסתר.

ב-1944, כשהייתי בת שנתיים, אמי נפטרה, ומי ששמרה עליי והסתירה  אותי ואת אחותי בזמן השואה, הייתה גברת יהודייה שהתנצרה באותה התקופה. לרע המזל, לאותה הגברת אשר הסתירה אותנו, היה בן אשר שיתף פעולה עם הנאצים. הגברת שמרה והגנה עלינו מפני הנאצים במשך כשנתיים, ולמעשה הצילה אותנו בכך שהחביאה אותנו בחביות הבירה שבביתה.

כשבנה של הגברת הלשין עלינו שאנחנו נמצאות אצלה, הם הגיעו אל אותה הגברת, אך את אימא ואותנו לא מצאו כי היא הצליחה להחביא אותנו היטב.

כשהייתי בת ארבע, אחרי סיום המלחמה, נשלחנו אני ואחותי למשפחות אומנה שונות. עברתי ממשפחה למשפחה אומנת, וכך עברה הילדות שלי .

בשנת 1952 כשהייתי בת עשר, בזמן החופש הגדול, הלכתי לבקר את הגברת שהצילה את חיי בזמן השואה, ושם פגשתי את אחותי אחרי שתקופה ארוכה לא התראינו.

אסתר אחותי עלתה לארץ ולאחר מכן עליתי גם אני.

משפחת האומנה הראשונה שאליה נשלחתי הייתה טובה אליי ולכן הרגשתי קרובה אליהם. עם הזמן התחלתי לקרוא להם אבא ואמא והם הפכו למשפחתי. האשה במשפחת האומנה בה גדלתי שמעה שאני קוראת לה אימא וניסתה להסביר לי שהם לא ההורים שלי.

לאחר מכן גיליתי שמי שבעצם היה האבא במשפחת האומנה שלי, היה אח של אמא שלי שנפטרה ב-1944. מאז, מכיוון שהיה לי קשה לקבל התחלתי להתנהג אליו לא יפה וכתוצאה מכך עברתי למשפחת אומנה אחרת.

סיפור ההיכרות שלי עם בעלי :

הכרתי את בעלי הרמן יעקבסון דרך ובזכות הורינו,  הרמן  בעלי הוא גם ניצול שואה כמוני. הורנו היו חברים טובים שהיו נפגשים מדי פעם כך בעצם הכרתי אותו, תוך כדי ביקור של משפחתי אצל משפחתו, הורינו שידכו בינינו.

לאחר ארבע פגישות שלי ושל בעלי, התארסנו.  ולאחר שלושה חודשים התחתנו.

החתונה שלנו הייתה בסתר, מכיוון שחיינו בזמן ובמקום בו המשטר הוא קומוניסטי.

נולדו לנו שני ילדים. אחד , בן 55 שעשינו לו ברית בסתר. והשנייה, בת (48) .

כיום יש לכל אחד מה שלושה ילדים שני בנים ובת.

הנכדים שלנו: הילדים של הבן – הנכד הגדול- השתחרר מהצבא, עושה מוזיקה ומסתובב בעולם. האמצעי – קצין שהשתחרר ומסתובב בדרום אמריקה.

הקטנה – בת התגייסה לאחרונה והיא בטירונות.

הילדים של הבת – הגדול –  השתחרר ועכשיו הוא לומד באוניברסיטה האמצעי – הוא בצבא בחיל הים. והקטנה – לומדת בכיתה יב.

הזוית האישית

העבודה שעשינו נתנה לנו נקודת מבט שונה על השואה, על החיים של אותם אנשים שחוו את השואה. הסיפור של ענת הביא לנו מזווית הראיה שלה את ילדותה כילדה שעברה וחוותה את השואה. בכל שנה תמיד שמענו על השואה וראינו תמונות של אותם הזמנים אבל אף פעם לא יצא לנו לדבר אישית עם מישהו שעבר וחווה את זה. הסיפור של ענת העביר לנו את סיפור חייה הכואב והמרגש בצורה הטובה ביותר ויותר משמחנו לשמוע על השינוי בחייה שהתחיל כואב ביותר והסתיים באהבה גדולה ובשמחה ענקית.

מילון

משפחת אומנה או משפחה אומנת
היא משפחה המקבלת לחזקתה ילד כסידור זמני לתקופה מסוימת, מתוך מטרה לתרום להתפתחותו הגופנית, הרגשית והחינוכית. סידור האומנה נמשך עד להגיעו של הילד לגיל 18, או עד להעברתו לסידור חוץ-ביתי אחר, או עד לחזרתו של הילד להוריו הביולוגיים או עד להעברתו לאימוץ.

ציטוטים

”החתונה שלנו הייתה בסתר, מכיוון שחיינו בזמן ובמקום בו המשטר הוא קומוניסטי“

הקשר הרב דורי