מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ארוכה הדרך לארץ ישראל

איילת וסבא אברהם
סבא אברהם
העפלה ועצמאות

ארוכה הדרך לארץ ישראל
 
הקשר הרב דורי שלי עם סבא אברהם וסבתא יערית מנור
מאת: איילת ליטמן, כיתה ז', בי"ס ניל"י, זיכרון יעקוב
זה הסיפור שסיפר לי סבא אברהם מנור (מלינק) על הדרך שעשה עם משפחתו עד הגעתם לארץ ישראל.סבא נולד ב 1 בינואר 1939 בפולין. בהיותו בן 9 חודשים פרצה מלחמת העולם השנייה. כעבור מספר חודשים של בריחה והסתתרות הצליחה המשפחה (סבא רבה פסח מלינק וסבתה רבתה מינה מלינק לבית מגנושבר יחד עם ילדיהם משה בן ה-5, אברהם בן 9 חודשים ואחיין של סבתא, יצחק מגנושבר – מגן) לברוח לרוסיה ושם הוגלתה לסיביר.
 
מיד עם תום המלחמה חזרה המשפחה לפולין ומשהתבררו ממדי השואה החל פסח, יחד עם חברים אחרים, להסתובב ברחבי פולין ולחלץ ילדים יהודים ששרדו את השואה בבתי פולנים ובמנזרים. הילדים, כמאה במספר, רוכזו במוסד של תנועת בני עקיבא בפולין. פסח ניהל את המוסד ומינה הייתה מדריכה ומורה יחד עם עוד מספר חברים שנרתמו לעזור לילדים היתומים להתגבר על זוועות השואה. בדרך-לא-דרך הם הצליחו להעביר את הילדים מפולין לגרמניה. אחרי טלטולי דרך ארוכים בגרמניה, המוסד, שכינו אותו "קיבוץ", שוכן בבית מלון שהצבא האמריקאי הפקיע לטובת הילדים, בעיירת נופש גרמנית בשם לינדנפלס ומכאן דבק בהם הכינוי "ילדי לינדנפלס".                                                                                                                                                                            
פסח עם ילדי לינדנפלס בהפגנה נגד האנגלים

פסח עם ילדי לינדנפלס בהפגנה נגד האנגלים
 
מינה עם כיתה בלינדנפלס

מינה עם כיתה בלינדנפלס
בשנת 1947 הובילו פסח ויתר המדריכים את ילדי המוסד מגרמניה לצרפת כשהם עושים את דרכם בסתר כדי לא להתגלות כי האנגלים מנעו מיהודים להגיע לארץ ישראל. בצרפת הם עלו על ספינת מעפילים בשם "אקסודוס"
"יציאת אירפה תש"ז" יחד עם עוד 4500 מעפילים. קברניט הספינה היה אייק אהרונוביץ שלימים בנה את ביתו בזיכרון יעקב.כשהספינה קרבה לחופי הארץ היא הותקפה על-ידי 6 ספינות מלחמה בריטיות ואחרי קרב שארך מספר שעות, עם שלושה הרוגים ופצועים רבים, הצליחו האנגלים להשתלט על הספינה והיא הובאה לנמל חיפה. כדי להעניש את היהודים על "חוצפתם" החליטו האנגלים לא לשלוח את המעפילים, כהרגלם, לקפריסין, אלא העלו אותם על שלוש אוניות משא והחזירו אותם לגרמניה.                                                                                          
אקסודוס הפגועה נכנסת לנמל חיפה

אקסודוס הפגועה נכנסת לנמל חיפה
                   
ארגון ההעפלה עשה מאמצים להחזיר את המעפילים המגורשים מהר ככל האפשר לארץ ישראל ואמנם כולם עלו ארצה, חלקם אחרי הקמת מדינת ישראל.פסח, מינה וילדיהם הגיעו לארץ ישראל בדרכונים מזויפים חודשים מספר לפני הקמת המדינה ואף הצליחו פלשתינה הבריטית.                                                                                            
תעודת זהות של ממשלת פלשתינה

תעודת זהות של ממשלת פלשתינה
 
פסח התנדב מיד לארגון ההגנה שהפך לצה"ל והשתתף בקרבות מלחמת העצמאות בדרום ובשחרורהעיר באר שבע. סבא אברהם היה ילד בן תשע כששמע, יחד עם משפחתו, באמצעות מכשיר רדיו, את בן גוריון קורא את מגילת העצמאות ומכריז על הקמת מדינת ישראל. עם תום הטקס פסח הכריז בקול רם: הדרך לארץ ישראל הייתה ארוכה אך עכשיו תמו הנדודים. סבא אברהם וסבתא יערית נעשו חברים כשהיו תלמידים בתיכון ואחרי שרות בצה"ל וסיום שנה א' באוניברסיטה, התחתנו.סבא אברהם הוא רופא שיניים, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים. סיים את שירותו  בצה"ל בדרגת אל"מ. סבתא יערית למדה באוניברסיטת תל אביב, התמחתה במקרא וספרות עברית והייתה מורה ומחנכת עד יציאתה לגמלאות.פסח היה דור ראשון במשפחתנו בצה"ל. אחיותיי (עדי שסיימה שרות, הילה שמשרתתעכשיו) ואני, איילת (חיילת בעתיד), הננו דור רביעי במשפחתנו של משרתים בצה"ל.                                                                                                                                                                      
פסח במלחמת העצמאות

פסח במלחמת העצמאות
 
תשע"ו

מילון

ילדי לינדנפלס
ילדים יהודים שהתחבאו בכנסיות ומנזרים.

ציטוטים

”חשיבות מדינה יהודית עצמאית“

הקשר הרב דורי