מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא אורנה בקיבוץ

איתי עם סבתא אורנה וסבא דוד
במפגש בתכנית הקשר הרב דורי בביה"ס
סיפור ילדותה של סבתא אורנה בקיבוץ דברת

סבתא אורנה מספרת על ילדותה

"קוראים לי אורנה, נולדתי בקיבוץ עין זיתים (קיבוץ שכיום לא קיים), לאימא לאה ואבא אהרון. השנה הייתה 1946, מדינת ישראל עדיין לא קמה, קיבוץ עין זיתים שכן ליד העיר צפת והיה מוקף בכפרים ערביים. עם פרוץ מלחמת השחרור הערביים התקרבו ליישוב והחליטו לפנות את הילדים לעמק הירדן. סבא שלי היה באותה תקופה באירופה במסגרת עלייה ב' וסבתא לאה הייתה הקשרית של הקיבוץ ולכן פינו אותי עם דודה אלה. כשעמק הירדן הותקף העבירו אותנו ליגור. ואחרי שנה בערך החזירו אותנו לצפת. הייתי אז בת שנתיים.

כשהייתי בת חמש ההורים שלי התגרשו, אימא לקחה אותי לנהריה וגרנו יחד עם סבתא שרי, אשר הגיעה בדיוק לארץ וקיבלה דירה מעמידר, אימא שלי עבדה כמטפלת תינוקות במעברה. וסבתא שרי טיפלה בי. כשהייתי בכיתה ב', בשנת 1954 , אימא ואני עברנו לקיבוץ דברת. במהלך השנים אימא יצאה ללימודים בבית ברל, היא למדה שם הוראה והייתה מורה מאד טובה, אהובה על תלמידיה ומוערכת על ידי ההורים.

אני גדלתי והתחנכתי בקיבוץ.  אני זוכרת את הילדות שלי כתקופה מאד מאושרת. לא היו לנו טלוויזיות וכמובן פלאפונים ושיחקנו הרבה במשחקי קופסה, שוטרים וגנבים, קלאס וקפצנו על חבל. בית הספר התיכון היה בקיבוץ יפעת. עם סיום בית הספר רציתי ללמוד בבית ספר לאחיות אבל הקיבוץ לא אישר לי. לכן התגייסתי לצבא ושירתי כחובשת ברמת דוד. שם פגשתי את סבא שלך, בעלי, דוד ואחרי שנה התחתנו בדברת. נולדו לנו שני ילדים (נגה ורז) ובדצמבר 1970 עלינו לקיבוץ מבוא חמה במסגרת שנת שירות.

בשנת 1977 כאשר אנחנו הורים לארבעה ילדים (שיר וניר) יצאנו לשליחות בצ'ילה, במסגרת איחוד הבונים. אני עבדתי בשגרירות ואחרי שנתיים עברנו לארגנטינה שם שהינו שנה נוספת. שלוש שנים האלה נתנו לנו המון הן מבחינה אישית וגם מבחינה משפחתית. במרץ 1980 חזרנו לארץ למבוא חמה והתחלנו למלא תפקידים בקיבוץ. אני עבדתי בתיירות בהתחלה בחמת גדר ואחר כך בבית גבריאל ובמלון כינרת. בשנת 1985 הצטרפה גפן למשפחתנו. היינו בקיבוץ מבוא חמה עד שנת 2015 ואז עברנו לגור בעפולה כדי להיות יותר קרובים לילדים ולנכדים.

היו לי חיים טובים ומעניינים עם הרבה עשייה. היום אני בפנסיה בת 73 ונהנית מהחיים, לומדת, מטיילת, מבלה עם הנכדים, מתנדבת ביד שרה ורואה הרבה הצגות וסרטים. עד היום יש לי חמישה ילדים נשואים ושלוש עשרה נכדים.

הזוית האישית

הסיפור תועד ע"י הנכד איתי במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית ספר רעות, עין שמר. בנוסף תועד גם סיפורו של סבא דוד במסגרת תכנית זאת.

מילון

עין זיתים
היאחזות פלמ"ח שהוקמה בגליל העליון ב-1947. בעקבות התקפות רבות מצד ערביי האזור, אנשי ההיאחזות הפסיקו את הפעילות החקלאית, פינו את הילדים והתמקדו בהגנה על היישוב.

ציטוטים

”גדלתי והתחנכתי בקיבוץ ואני זוכרת את הילדות שלי כתקופה מאד מאושרת“

הקשר הרב דורי