מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

געגוע בניחוח פרסי

יעקב ואמרי באחד המפגשים בתכנית הקשר הרב דורי 
מפגש של תכנית הקשר הרב דורי
נולדתי בפרס, ממנה יש לי זכרונות רבים וטובים. עד היום אני נזכר באותה התקופה ומתגעגע לטעמים, לריחות, לצבעים ולמשפחה שכבר איננה.

קוראים לי יעקב, נולדתי בפרס (היום איראן). באותה התקופה, לא היו רישומים של הנולדים, לכן אינני יודע את גילי המדויק. סיפרו לי שנולדתי בסמוך לחג ט"ו בשבט בתחילת שנות ה-30 של המאה עשרים.

נולדתי למשפחה ממוצעת, בפרס גרנו בבניין של יהודים ולבית הייתה חצר גדולה שהייתה משותפת לנו ולשכנים בבניין שלנו. אני זוכר את ימי הקיץ החמים בבריכה השכונתית ובימי החורף הייתה קופאת. אני מתגעגע למאכלי הבית שאמי נהגה להכין כמו האורז עם הצימוקים, חורשט סבזי ובשר. אני זוכר אותי ואת אחיי רבים על המאכל האהוב "בונד". אלו זיכרונות המציפים בי נוסטלגיה וגעגועים להוריי ומשפחתי.

לעולם לא אוכל לשכוח כי הייתי בא עם אבי וסבי לבית הכנסת וכשסבי או אבי היו מנהלים את הסדר בפסח, הם היו מדברים על רצונם לעלות ארצה. התקוות והרצון להגיע לארץ הקודש כבשו את לבי. כשהייתי בן 18 רציתי לעלות ארצה, מטעמי ציונות ולהצטרף  לצבא אך שמי לא הופיע ברשימות. על מנת שאוכל בכל זאת לעלות לארץ, אומצתי ע"י משפחה כורדית. הם היו כמו הורי, וכך יכולתי לעלות לארץ ישראל. אמרו לי כי לא אוכל להיפגש עם הוריי כי זה מסכן את העלייה אז לא הייתה לי ברירה.

יעקב ואמרי באחד המפגשים בתכנית הקשר הרב דורי 

תמונה 1

למרות שחיבקתי את הוריי ונפרדתי מהם, הפרידה מהם הייתה לי מאוד קשה. ביום בו עליתי לא זכיתי להיפרד מהם כמו שרציתי, רק נופפתי לשלום וראיתי כי החלו להיעלם מן עיניי. הגענו לארץ ישראל הקדושה ולבי התמלא גאווה ציונית. התגייסתי לצבא ההגנה לישראל, לחיל גולני המוכר ושם נלחמתי בפחדיי וצלחנו במבצעים מסוכנים אשר גרמו למדינה להיות מה שהיא היום. בדמינו נלחמנו על רמת הגולן. היינו צעירים ועם גאווה בלב, להגן על המדינה בגופנו. אני זוכר את ההתחפרות בסלעי הבזלת ברמת הגולן והאימונים הבלתי פוסקים. הצבא היה בין התקופות המסעירות והמרגשות בחיי הגורמות לי עד היום לגאווה גדולה.

עברו כמה שנים טובות, ומשפחתי זכתה לעלות גם היא לארץ הקודש. זה היה מפגש מרגש במיוחד אחרי שנים רבות שלא פגשתי אותם. לא הרבה זמן לאחר המפגש המחודש עם משפחתי, פגשתי את אשתי. ראיתי אישה פרסיה יפה וטובה, והחלטנו כי נתחתן. הולדנו ילדים והמשפחה גדלה. משפחתנו מלוכדת מאוד. כיום אני סבא לנכדים ונינים. אני גאה מאוד במשפחתי ואין לי דרך להודות על חיי המופלאים.

הזוית האישית

יעקב השתתף בתכנית הקשר הרב דורי בפעם השנייה. בשנה הראשונה סיפר על גיוסו לצבא.

מילון

חורשט סבזי
מאכל פרסי, תבשיל ירקות ובשר, הנחשב למנת הדגל במטבח הפרסי.

ציטוטים

”"אני מתגעגע למאכלי הבית שאמי נהגה להכין כמו האורז אם הצימוקים, חורשט סבזי ובשר"“

הקשר הרב דורי