מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אוניה "נגבה"
היא אונית נוסעים שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית "צים" ומשימתה העיקרית הייתה להביא ארצה מאות של עולים ופליטים בשנים הראשונות של המדינה
מתוך: באהבה מסבתא אהובה
אוניה טרנסילבניה
"ממשלת רומניה הייתה להוטה לזרז את יציאת היהודים כדי למנוע תסיסה סביב ההיתר שניתן להם. היא הפעילה קו אוניות קבוע מרומניה לישראל באמצעות האונייה 'טרנסילבניה, פי שניים מעלות הנסיעה הריאלית – והג'וינט שילם.
מתוך: העליה באוניה טרנסילבניה
אוניה ירושלים
ירושלים הנצורה הייתה אוניית מעפילים. זו הייתה אוניית משא דו-תרנית עשויה עץ, בעלת מבנה רחב המגיעה לעומק של עד 4 מטרים. במקור, נקראה האונייה Ambrosiana אך שמה שונה בעקבות המצור על ירושלים ב מלחמת העצמאות. האונייה נרכשה על ידי עדה סרני והמוסד לעלייה ב' באיטליה, באמצעות איש קשר מקומי במילאנו. היא הוכנה על ידי מפקד המשימה, יהודה צפתי, אנשי המוסד לעלייה ב' אנשי פלי"ם וגדעונים והצוות המקומי שכלל מכונאי אוסטרי, רב מלחים ושלושה מלחים. כחלק מארגונה לשייט סודרו מקומות לעולים, נבנה מטבח בצריף עץ, נבנו סליקים בחרטום. בספינה היו שתי סירות הצלה ל-20 איש כל אחת. כן הובאו מזון שאמורה היה להספיק ל5–10 ימים ו-5 טון מים. ויקיפדיה
מתוך: סיפור העלייה מתונסיה של משפחת טיבי
אוניה נגבה
נגבה הייתה אוניית הנוסעים השנייה שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית צים, ומשימתה העיקרית הייתה הבאתם ארצה של מאות עולים ופליטים, בשנותיה הראשונות של המדינה.
מתוך: הסיפור העלייה של חיה אשכנזי מהולנד
אוניה נגבה
נגבה הייתה אוניית הנוסעים השנייה שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית צים, ומשימתה העיקרית הייתה הבאתם ארצה של מאות עולים ופליטים, בשנותיה הראשונות של המדינה.
מתוך: עלינו לאוניה שקראו לה "נגבה"
אוניה עצמאות
עצמאות הייתה אוניית מעפילים, שאורגנה על ידי אנשי המוסד לעליה ב' של "ההגנה". הפליגה יחד עם אוניית המעפילים "קיבוץ גלויות" בהפלגה רבת מעפילים בדצמבר 1947 שכונתה פרשת הפאנים.
מתוך: שירת התקווה על הסיפון
אוניות הפאן
הפָּאנים הוא כינוין של שתי אוניות מעפילים גדולות: "פָּאן יוֹרק" (Pan York; ובשמה העברי: "קיבוץ גלויות") ו"פָּאן קרֶסֶנט" (Pan Crescent; בשמה העברי: "עצמאות"), שיצאו יחדיו מבולגריה בדצמבר 1947 כשעליהן מעל 15,000 נפש מקהילת יהודי רומניה ו-420 מיהודי בולגריה, ונאלצו לבסוף לשוט לקפריסין. שתי הספינות שטו יחדיו לאורך כל הדרך ולכן הן כונו בשם אחד- "הפאנים". גודלן של האוניות, הארגון המדוקדק והמאבק הדיפלומטי סביב הפלגתן על רקע החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר, הקנו לפרשת ה"פאנים" חשיבות רבה בתולדות ההעפלה. (ויקיפדיה)
מתוך: עלייתה של סבתא שרה שביט לארץ ישראל
אוניות הפאנים
הפָּאנים הוא כינוין של שתי אוניות מעפילים גדולות: "פָּאן יוֹרק" (Pan York; ובשמה העברי: "קיבוץ גלויות") ו"פָּאן קרֶסֶנט" (Pan Crescent; בשמה העברי: "עצמאות"), שיצאו יחדיו מבולגריה בדצמבר 1947 כשעליהן מעל 15,000 נפש מקהילת יהודי רומניה ו-420 מיהודי בולגריה, ונאלצו לבסוף לשוט לקפריסין. שתי הספינות שטו יחדיו לאורך כל הדרך ולכן הן כונו בשם אחד- "הפאנים". גודלן של האוניות, הארגון המדוקדק והמאבק הדיפלומטי סביב הפלגתן על רקע החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר, הקנו לפרשת ה"פאנים" חשיבות רבה בתולדות ההעפלה. (ויקיפדיה)
מתוך: עושים מהלימון לימונדה
אוניות עולים
קראת תום מלחמת העולם השניה ומיד לאחריה הושגו באירופה אשרות עליה לשארית הפליטה. עולים בעלי אישורי עליה הפליגו ארצה עם אוניות נוסעים שגויסו בזמן מלחמת העולם השניה ע"י הצבא הבריטי. האוניות גויסו ממדינות חבר העמים הבריטי ומדינות אחרות. רבים מן העולים הפליגו יחד עם יחידות הצבא הבריטי אשר סיימו את תפקידם במזרח התיכון והוחזרו לאירופה, או עם גייסות ששונעו בין נמלי הים התיכון. בין העולים הלאגליים הצליחו לעלות על אוניות הנוסעים גם מעפילים שהיו חסרי אישורי עליה ולאחר הגעתם ארצה מצאו דרך בעזרת הישוב הי
מתוך: סבתא טובה מספרת
אונייה
כלי שיט גדול, בעל סיפון, שנועד לשיט בים הפתוח, בנהרות, ואגמים. אוניות מלוות את האנושות מאז שחר התפתחותה, והיו גורם מפתח בהתפתחות הטכנולוגית והתרבותית של האדם: אוניות שימשו לתגליות, מסחר, דיג, לוחמה, הגירה, מסעות, ועוד. אוניות היו גורם מפתח בהתפתחותן של אימפריות, בהתפתחות הניווט ובתגליות מדעיות וטכנולוגיות רבות מספור, והיוו גורם מרכזי בגידולה העצום של האנושות ובהתפתחותה. (ויקיפדיה)
מתוך: סיפור העלייה של סבתא איריס דאבוש
אונייה "נגבה"
נגבה הייתה אוניית הנוסעים השנייה שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית צים, ומשימתה הבאתם ארצה של מאות עולים ופליטים, בשנותיה הראשונות של המדינה.נגבה נבנתה בשנת 1915 על ידי מספנות רויאל סְכֶלְדֶה בהולנד. האונייה עברה בחייה תהפוכות שונות. בתחילה היה שמה "אקוודור"
מתוך: סיפור בר המצווה של אלברט בן הרוש
אונייה "אנוטריה"
אונייה "אנוטריה" (Enotria) נבנתהו עבור חברת "אדריאטיקה" - חברת ספנות איטלקית, שהפליגה במסלול שבועי שחיבר את צפון איטליה (טריאסטה, ונציה), דרום איטליה (בארי, ברינדיזי), פיראוס, קפריסין וחיפה.
מתוך: שושנה זלצברגר ז"ל – הפרח בגני
אוניית אוקסודוס
הוא שמה של אוניית מעפילים שיצאה מחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,515 נוסעים ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו 1,282 נשים, 1,561 גברים, 1,017 נערים ו-655 ילדים. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, והוחזרו בכוח למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר.
מתוך: בוגרת שואה – גיבורה אמיתית
אוניית אילת
בשנת 1947 הוסבה לאונית מעפילים בשם "מדינת היהודים" עם 2664 מעפילים.
מתוך: תפוח ביום הכיפורים
אוניית אקסודוס
*אוניית אקסודוס הוא שמה של אוניית מעפילים שיצאה מחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,515 נוסעים ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, והוחזרו בכוח למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר.
מתוך: מפולין לברנדייס בחדרה